Lyttepost uke 12 mars 2020

Lyttepost uke 12 | 55667 meldlemmer

  • FREDAG

Variasjon

Noen lærere og skoler er på fra dag en. Alle elevene har devicer og logger seg på plattformer de kjenner fra klasseromsundervisningen. Lærerne har et opplegg klart
og kjører på nærmest «som vanlig»

Andre elever hører ingenting fra skolen sin. Mange forvirrede elever og foreldre som prøver å leke skole på egen hånd. Tenker at der er jaggu mer krevende enn jeg trodde.

Alt er nytt – Et bakteppe av utrygghet og usikkerhet hos absolutt alle – liten som stor.

  • LØRDAG OG SØNDAG

Lærere på høygir

Så høy trafikk har det ikke vært på sidene våre verken før eller siden.

Lærerne forbereder seg, lærer seg teknologi de egentlig skulle ha lært seg tidligere, heier på hverandre, deler eksempler og erfaringer. Ingen spørsmål er for dumme.

Ingen respons fra de offentlige etatene i helga  “vi følger opp dette til uka”.

 

  • MANDAG

GDPR

Systemene kneler.

Vi knoter med teknologien; Hvordan mute mikrofonen, snu kamera,

få alle inn på teams, finne andre kanaler når servere er nede…

Hvilke verktøy kan jeg bruke. Hva er lov/ikke lov. Personvern. GDPR. HJEEELP.

Vi bestemmer oss for å inviterte inn datatilsynet i vår live-sending. De stiller opp og hjelpe til med å rydde så godt som råd er!

Ingen respons fra de offentlige etatene i helga  “vi følger opp dette til uka”

  • TIRSDAG

ET – phone home

Ingenting kan skje før vi oppnår kontakt med elevene. Ikke trygghet, ikke dialog, ikke undervisning, egen-aktivitet. Ingenting. Så hvordan kan jeg komme i kontakt med alle mine elever, skape trygghet, fange opp om noen har det vanskelig??
Det er stor kreativitet på å nå fram: Lærerne bruker de vanlige plattformene, telefon og sms. Enkelte har gått på hjemmebesøk og vinker gjennom vinduet!

Fokus på det aller viktigste: å etablere kontakt med alle elevene, bidra til flere trygge barn og ungdommer i ufrivillig lock-down hjemme.

 

  • ONSDAG

Sendeplan

Hva er egentlig god hjemme-skoldag? For 6 åringer? For 17 åringer?

Hva funker når all dialog skjer via nett? Hvordan begynner vi dagen og avslutter den. Hva er passe mye undervisning. Hva er godt egnet som egenoppgaver og hvordan kan elevene hjelpe hverandre? Hvordan feire bursdag?

Statsråden har livesending med oss. Det blir tatt godt imot. Uforbeholden ros til alle dere fantastiske lærere

  • TORSDAG

Sendeplan

Hva er egentlig god hjemme-skoldag? For 6 åringer? For 17 åringer?

Hva funker når all dialog skjer via nett? Hvordan begynner vi dagen og avslutter den. Hva er passe mye undervisning. Hva er godt egnet som egenoppgaver og hvordan kan elevene hjelpe hverandre? Hvordan feire bursdag?

Statsråden har livesending med oss. Det blir tatt godt imot. Uforbeholden ros til alle dere fantastiske lærere

  • FREDAG

Meningsfull hjemmeskole

Hva er det som funker for min elever? Hva er meningsfylt?
Hvordan skape meningsfylte læringsaktiviteter? Engasjerte
lærere deler sine gode opplevelser og inspirerer andre.
Vi bestemmer oss for å ha Live-sending om kvalitet i fjernundervisning

De som tør å ha det gøy med nytt format får mye respons. Gymlæreren filmer sine «moves» før elevene gjør det samme.

Videregående ønsker en avklaring om vurdering og eksamen. Hva skjer? Blir det eksamen eller det ikke. Sette karakterer på grunnlag av hva da? Elevene er stressa. Lærerne også. Stresset skygger litt for andre, viktigere ting som god kontakt, meningsfull læring, hjelpe hverandre

Stemning: En ny merkelig normal begynner falle litt på plass

Hva kan vi hjelpe med?